Pysäköintihallien betonilattiakorjausmateriaalit on tällä hetkellä nopeimmin kasvava tuoteryhmämme – tai oikeastaan siihen kuuluu tuotteita useammasta tuoteryhmästä. Jotkut tilaajat/urakoitsijat panostavat lattioihin jo uudisrakennusvaiheessa. Tämänkertainen postauksemme kertookin kohteesta, jossa pysäköintihallin ramppi toteutetaan kovabetonipintauksella tuoretta-tuoreelle menetelmällä. Emme vielä anna kohteen tarkempia tietoja, koska tapanamme on pyytää tilaajalta lupa kohteen käyttämiseen referenssinä. Kerromme aiheesta yleisellä tasolla.
Työ alkaa betonivalulla. Oikea massan valinta on tärkeää sekä kohteen pitkän elinkaaren että myös työtekniikan kannalta. Kun pintaan tulee noin 12-15 mm kovabetonipintaus, on mahdollista tinkiä alusbetonin säänkestävyysvaatimuksista. Yli 10 mm kovabetonipintaus estää tehokkaasti nesteiden, kemikaalien, jäänsulatusaineiden ym. tunkeutumista alusbetoniin ja näin automaattisesti lisää lattian käyttöikää.
Työtekniikan kannalta on tärkeää, että massa on helppoa levittää ja siinä on riittävästi vettä, jotta kovabetonille saadaan hyvä tartuntapinta. Toisaalta massan tulee olla vähän kutistuva, jottei halkeilu aiheuta kestävyysongelmia. Suomalainen nastarengaskulutus on erittäin rankka rasite betonilattioille ja siksi onkin tärkeää käyttää betonin pinnalla joko kuivasirotetta tai kovabetonia parantamaan kulutuskestävyyttä. Kovabetonipintaus on yleensä noin 5-6 kertaa paksumpi kuin sirotepintaus ja näin myös kestävyys on moninkertainen.
Neodur-kovabetonit myydään säkeissä (tuotteesta riippuen 25, 30 tai 40 kg) sekä 1000 kg suursäkeissä. Tämän kohteen urakoitsija annosteli kovabetonin suursäkistä sekoittajaan, josta pumppasi sen valukohteeseen. Tuotteena on Neodur HE65 PP kovabetoni, joka sisältää mikrokuituja. Mikrokuidut vähentävät ns. hämähäkkihalkeilun riskiä lopullisessa pinnassa.
Tunnelikohteessa on usein vetoa, joka kuivattaa alusbetonin pintaa. Sama ongelma voi tulla esiin lämpimällä kelillä ja varsinkin suorassa auringonpaisteessa. Tällöin on tärkeää käyttää Korocure – välihoitoainetta tuoreen valun pinnassa estämään veden nopeaa haihtumista. Tuoretta-tuoreelle valussa ei käytetä erillistä tartuntalaastia, vaan kovabetoni tarttuu suoraan alusbetonin pintaan.
Massa levitetään (tässä kohteessa) pumppaamalla ja tasoitetaan oikeaan korkoon ohjureina käytettävien terästankojen avulla. Vanha nyrkkisääntö on, että kovabetonin oikea levitysajakohta on, kun pinnalla voidaan kävellä ja kengästä jää pieni jälki pintaan.
Kovabetonipinnan kovetuttua riittävästi, hierretään pinta tiiviiksi ja pintaan levitetään jälkihoitoaine. Valitettavasti valokuvaajamme ei ollut enää paikalla seuraamassa näitä työvaiheita. Seuraavana aamuna pinta kastellaan ja muovitetaan varmistamaan riittävä kosteus kovettumisaikana.
PiiMatin valikoimaan kuuluu kolme eri kovabetonituotesarjaa. Perinteinen, tartuntalaastin avulla tai tuoretta-tuoreelle levitettävä HE65, polymeerejä sisältävä, ilman tartuntalaastia levitettävä HE65 Plus sekä nopeasti kovettuva HE60 Rapid. Kahta jälkimmäistä käytetään kovettuneen betonin pinnalla (lähinnä korjausrakentamisessa) – ne eivät sovellu tuoretta-tuoreelle valuun. Lisäksi kovabetonivalikoimassa on HE40-tuotteet, jotka on tarkoitettu paksumpiin kovabetonipintauksiin joko lopullisena pintana tai ensimmäisenä kerroksena kaksikerrosvaluissa.