Kuivasirotelattiat pysäköintihalleissa on jatkuva keskustelun aihe. Se oli normaali käytäntö 1900-luvun loppupuolella sekä 2000-luvun alussa. 2010-luvulla alkoivat tilaajat, suunnittelijat ja urakoitsijat luottamaan betonilattian silikaattikäsittelyyn ja kuivasirotteen käyttäminen väheni merkittävästi – oliko tämä oikea ratkaisu?
Kuivasirotteen käyttäminen lisää merkittävästi lattiapinnan kulutuskestävyyttä. Työnä kuivasirotteen levittäminen tuoreen betonimassan pintaan ei ole kovin vaativaa – tärkeintä on saada sirote levitettyä tasaisesti, jotta koko alueella olisi riittävä määrä tuotetta. Kuivasirotteen valinnassa tärkein tekijä on kulutuskestävyysluokka. Tästä on taulukko viimeisimmässä betonilattiaohjeessa (by45/BLY-7 Betonilattiat 2018).
Taulukon mukaan sirotepintaus on suositeltavin ratkaisu kaikissa kovan kulutuksen julkisissa pysäköintilaitoksissa ja myös normaalin kulutuksen julkisissa pysäköintilaitoksissa kevyimmin rasitettuja alueita lukuunottamatta, jolloin silikaattikäsittely katsotaan riittäväksi. Miksi silikaattikäsittely siis on noussut suositummaksi vaihtoehdoksi useissa kohteissa? Yksi syy on luonnollisesti sen edullisuus sirotekäsittelyyn verrattuna. Toinen syy on pysäköintilaitoksien lattiabetoneilta vaadittava säänkestävyys.
Säänkestävyysvaatimukset täytetään käyttämällä huokostettua betonimassaa. Huokostetun betonimassan ja sirotepinnan välillä on joissain olosuhteissa ongelmia. Esim. kylmemmissä olosuhteissa sirotepinnan lujuus kehittyy merkittävästi nopeammin kuin alusbetonin, jolloin sirotepinnan alle saattaa kertyä ilmaa, joka ei pääse poistumaan. Tämä voi aiheuttaa sirotepinnan laminoitumista irti pieninä alueina. Tästä syystä kaikki sirotetoimittajat suosittelevat välttämään sirotteiden käyttämistä, jos betonimassa on huokostettua ja siinä on yli 4 % ilmaa. On toki toteutettu lukuisia kohteita ilman ongelmia mutta aina on pieni riski epäonnistumiselle. Aiheesta on kirjoitettu mm. BLY:n Kuivasiroteohjeessa.
Tärkeä kysymys!
Mikä on betonilattian suurin vaurioitumisriski pysäköintihallissa? No, saumat tietysti mutta itse lattiapinnan osalta kyse on kulutuskestävyydestä. Jos kiertää Suomen pysäköintihalleja, niin todella harvoin kohtaa betonilattian, joka olisi vaurioitunut säärasituksesta. Käytännössä aina on kyse nastarengaskulutuksen aiheuttamista vaurioista. Tilaajan, suunnittelijan ja urakoitsijan kannattaa siis miettiä panostaako säänkestävyyteen käyttämällä huokostettua betonimassaa vai kulutuskestävyyteen käyttämällä huokostamatonta betonimassaa ja kuivasirotetta.
Selvyyden vuoksi todettakoon, että PiiMatin tuotevalikoimasta löytyvät sekä kuivasirotteet että silikaattikäsittelytuotteet – eli kyse ei ole siitä, että yritämme tällä blogikirjoituksella houkutella asiakkaita vaihtamaan meidän tuotteisiimme. Vilpitön toiveemme on saada aikaan onnistuneita pysäköintihallien lattiaratkaisuja.